A. PENDIDIKAN PADA MASA RASULULLAH SAW
Pendidikan islam pada masa Rasulullah dapat
dibedakan menjadi 2 periode:
1.
Periode Makkah
Rasulullah (saw) telah menyampaikan ilmu secara sulit
kepada ahli keluarga terdekat seperti isterinya Khadijah, sepupunya Ali bin Abi
Talib dan beberapa orang yang rapat dengan baginda. Kaedah yang digunakan
ketika penyampaian ilmu adalah secara lemah lembut supaya orang ramai tertarik
untuk belajar.
Rumah al-Arqam ialah tempat pendidikan Islam pertama.
Baginda dan sahabatnya sering bermesyuarat bagi mengatur kaedah dan strategi
berdakwah. Hampir tiga tahun baginda menyampaikan ilmu secara sulit, lalu
diturunkan ayat yang meminta baginda menyampaikannya secara terbuka. Rasulullah
(saw) telah menggunakan kaedah berpidato dan berceramah di tempat-tempat yang
menjadi tumpuan orang ramai seperti di pasar Ukaz dan di sekitar Ka’bah ketika
musim haji.
Dalam masa pembinaan pendidikan
agama islam di Makkah Nabi Muhammad juga mengajarkan alqur’an karena al-qur’an
merupakan inti sari dan sumber pokok ajaran islam. Disamping itu Nabi Muhamad
SAW, mengajarkan tauhid kepada umatnya.
Intinya pendidikan dan pengajaran
yang diberikan Nabi selama di Makkah ialah pendidikan keagamaan dan akhlak
serta menganjurkan kepda manusia, supaya mempergunakan akal pikirannya
memperhatikan kejadian manusia, hewan, tumbuh-tumbuhan dan alam semesta seagai
anjuran pendidikan ‘akliyah dan ilmiyah.
Mahmud Yunus dalam bukunya Sejarah
Pendidikan Islam, menyatakan bahwa pembinaan pendidikan islam pada masa
Makkah meliputi:
a.
Pendidikan Keagamaan. Yaitu hendaklah membaca dengan nama Allah semata
jangan dipersekutukan dengan nama berhala.
b.
Pendidikan Akliyah dan Ilmiah. Yaitu mempelajari kejadian manusiadari segumpal
darah dan kejadian alam semesta.
c.
Pendidikan Akhlak dan Budi pekerti. Yaitu Nabi Muhammad SAW mengajarkan kepada sahabatnya
agar berakhlak baik sesuai dengan ajaran tauhid.
d.
Pendidikan Jasmani atau Kesehatan. Yaitu mementingkan kebersihan pakaian, badan dan
tempat kediaman.
- Periode Madinah
Dalam
pendidikan di Madinah Rasulullah SAW. Menempati dua jabatan yaitu sebagai tokoh
agama dan sebagai pemimpin Negara. Yang mana berkaitan mengenai kehidupan
sosial masyarakat dan polotik (siyasah). Setelah membangun masjid Quba’ dan
Masjid Nabawi, sistem pendidikan Islam mengalami perubahan. Masjid telah
menjadi sekolah yang pertama dalam sistem pendidikan lslam.
Konsep
pendidikan di Madinah lebih tertumpu kepada perkara ibadat dan syariah tanpa
melupakan soal-soal yang lain. Dalam pendidikan ibadah, terdapat perkara yang
diwajibkan seperti sholat Jum’at. Selain itu, terdapat juga perkara yang
disunatkan seperti sholat hari raya. Pendidikan berpuasa telah bermula pada
tahun ke dua Hijrah dan ibadat Haji pula bermula pada tahun keenam Hijrah. Selain
itu, pendidikan zakat dan hukum perkahwinan turut diperkenalkan.
Selain itu
pendidikan membaca dan menulis telah diperkembang. Rasullulah s.a.w telah
memerintahkan para sahabat yang pandai menulis dan membaca supaya mencatit dan
menulis ayat-ayat al-Quran yang diwahyukan. Mereka juga di minta supaya
mengajar umat Islam yang tidak tahu menulis dan membaca.
Perbedaan ciri pokok pembinaan
pendidikan islam periode kota Makkah dan kota Madinah:
1.
Periode kota
Makkah:
Pokok pembinaan
pendidikan islam di kota Makkah adalah pendidikan tauhid, titik beratnya adalah
menanamkan nilai-nilai tauhid ke dalam jiwa setiap individu muslim, agar jiwa
mereka terpancar sinar tauhid dan tercermin dalam perbuatan dan tingkah laku
dalam kehidupan sehari-hari.
2.
Periode kota
Madinah:
Pokok pembinaan pendidikan islam di kota Madinah
dapat dikatakan sebagai pendidikan sosial dan politik. Yang merupakan
kelanjutan dari pendidikan tauhid di Makkah, yaitu pembinaan di bidang
pendidikan sosial dan politik agar dijiwai oleh ajaran , merupakan cermin dan
pantulan sinar tauhid tersebut.
B. PENDIDIKAN PADA
MASA KHULAFAURRASYIDIN
Tahun-tahun pemerintahan Khulafa al-Rasyidin merupakan
perjuangan terus menerus antara hak yang mereka bawa dan dakwahkan kebatilan
yang mereka perangi dan musuhi. Pada zaman khulafa al-Rasyidin seakan-akan
kehidupan Rasulullah SAW itu terulang kembali. Pendidikan islam masih tetap
memantulkanAl-Qur’an dan Sunnah di ibu kota khilafah di Makkah, di Madinah dan
di berbagai negri lain yang ditaklukan oleh orang-orang islam.
Berikut penguraian tentang pendidikan Islam pada masa
Khulafaurrasyidin:
1. Masa Khalifah
Abu Bakar as-Siddiq
Pola pendidikan pada masa Abu Bakar masih seperti pada
masa Nabi, baik dari segi materi maupun lembaga pendidikannya. Dari segi materi
pendidikan Islam terdiri dari pendidikan tauhid atau keimanan, akhlak, ibadah,
kesehatan, dan lain sebagainya. Menurut Ahmad Syalabi lembaga untuk belajar
membaca menulis ini disebut dengan Kuttab. Kuttab merupakan lembaga pendidikan
yang dibentuk setelah masjid, selanjutnya Asama Hasan Fahmi mengatakan bahwa
Kuttab didirikan oleh orang-orang Arab pada masa Abu Bakar dan pusat pembelajaran
pada masa ini adalah Madinah, sedangkan yang bertindak sebagai tenaga pendidik
adalah para sahabat rasul terdekat.
Lembaga pendidikan Islam masjid, masjid dijadikan
sebagai benteng pertahanan rohani, tempat pertemuan, dan lembaga pendidikan
Islam, sebagai tempat shalat berjama’ah, membaca Al-qur’an dan lain sebagainya.
2. Masa Khalifah
Umar bin Khattab
Berkaitan dengan masalah pendidikan, khalifah Umar bin
Khattab merupakan seorang pendidik yang melakukan penyuluhan pendidikan di kota
Madinah, beliau juga menerapkan pendidikan di masjid-masjid dan pasar-pasar
serta mengangkat dan menunjuk guru-guru untuk tiap-tiap daerah yang ditaklukan
itu, mereka bertugas mengajarkan isi al Qur’an dan ajaran Islam lainnya. Adapun
metode yang mereka pakai adalah guru duduk di halaman masjid sedangkan murid
melingkarinya.
Pelaksanaan pendidikan di masa Khalifah Umar bin
Kattab lebih maju, sebab selama Umar memerintah Negara berada dalam keadaan
stabil dan aman, ini disebabkan disamping telah ditetapkannya masjid sebagai
pusat pendidikan juga telah terbentuknya pusat-pusat pendidikan Islam di
berbagai kota dengan materi yang dikembangkan, baik dari segi ilmu bahasa,
menulis, dan pokok ilmu-ilmu lainnya.
Pendidikan dikelola di bawah pengaturan gubernur yang
berkuasa saat itu,serta diiringi kemajuan di berbagai bidang, seperti jawatan
pos, kepolisian, baitulmal dan sebagainya. Adapun sumber gaji para pendidik
waktu itu diambilkan dari daerah yang ditaklukan dan dari baitulmal.
3. Masa Khalifah
Usman bin Affan
Pada masa khalifah Usman bin Affan, pelaksanaan
pendidikan Islam tidak jauh berbeda dengan masa sebelumnya. Pendidikan di masa
ini hanya melanjutkan apa yang telah ada, namun hanya sedikit terjadi perubahan
yang mewarnai pendidikan Islam. Para sahabat yang berpengaruh dan dekat dengan
Rasulullah yang tidak diperbolehkan meninggalkan Madinah di masa khalifah Umar,
diberikan kelonggaran untuk keluar di daerah-daerah yang mereka sukai.
Kebijakan ini sangat besar pengaruhnya bagi pelaksanaan pendidikan di daerah-daerah.
Proses pelaksanaan pola pendidikan pada masa Usman ini
lebih ringan dan lebih mudah dijangkau oleh seluruh peserta didik yang ingin
menuntut dan belajar Islam dan dari segi pusat pendidikan juga lebih banyak,
sebab pada masa ini para sahabat memilih tempat yang mereka inginkan untuk
memberikan pendidikan kepada masyarakat.
Tugas mendidik dan mengajar umat pada masa ini
diserahkan pada umat itu sendiri, artinya pemerintah tidak mengangkat
guru-guru, dengan demikian para pendidik sendiri melaksanakan tugasnya hanya
dengan mengharapkan keridhaan Allah.
4. Masa Khalifah
Ali bin Abi Thalib
Pada masa Ali telah terjadi kekacauan dan
pemberontakan, sehingga di masa ia berkuasa pemerintahannya tidak stabil.
Dengan kericuhan politik pada masa Ali berkuasa, kegiatan pendidikan Islam
mendapat hambatan dan gangguan. Pada saat itu Ali tidak sempat lagi memikirkan
masalah pendidikan sebab keseluruhan perhatiannya itu ditumpahkan pada masalah
keamanan dan kedamaian bagi seluruh masyarakat Islam.
C. PENDIDIKAN PADA
MASA BANI UMAIYAH
Institusi Pendidikan
1.
Masjid
dijadikan institusi pndidikan utama seperti masjid Kufah dan Basrah
2.
Istana khalifah
dijadikan tempat belajar dan perpustakaan yang menyimpan segala bahan bacaan.
3.
Bahan bacaan
Yunani diterjemahkan dalam kesusasteraan Arab
4.
Terdapat juga
Khuttab iaitu sekolah permulaan.
5.
Terdapat dua
jenis khuttab
6.
Untuk orang
awam yang dikenakan yuran pengajian.
7.
Khuttab
al-Sabil untuk kanak-kanak miskin yang tidak dikenakan yuran pengajian.
8.
Pengajian
al-Quran dan asas ilmu agama ditekankan di khuttab.
9.
Kaedah
pengajian berbentuk Halaqah,iaitu seseorang guru duduk di tengah dan
dikelilingi oleh murid-murid
Tenaga Pengajar
1.
Guru-guru di
masjid mpunyai ilmu pengetahuan yang kukuh dan memiliki pelbagai pengetahuan
lain.
2.
Mereka mengajar
dengan ikhlas tanpa mengharapkan gaji.
3.
Guru-guru di
Istana di gelar Muaddib dan kurang berpengetahuan berbanding guru-guru di masjid.
4.
Mereka bukan
sahaja mengajar ilmu tetapi mendidik anak-anak khalifah.
5.
Antara ulama
yang terkenal yang menjadi guru di masjid ;
a.
Abdullah bin
Abbas ; ahli tafsir, Hadis, Fekah dan Sastera.
b.
Hassan al-Basri
; ahli fekah, usuluddin, dan murid beliau yang terkenal ialah Wasil bin Ata’
iaitu pengasas mazhab Mu’tazillah.
Mata Pelajaran
Yang Diajar
1.
Pengajian seni
muzik dan puisi berpusat di Makkah dan Madinah.
2.
Pengajian
kesusasteraan dan ilmiah berpusat di Kufah dan Basrah. Khutbah, syarahan, dan
puisi menjadi subjek yang utama untuk menyampaikan propaganda kerajaan Bani
Umaiyah.
3.
Semasa pemerintahan khalifah Umar bin Abdul
Aziz, ilmu falsafah telah diajar.
4.
Ilmu Qiraat
(ilmu membaca al-Quran) dikembangkan.
5.
Ilmu diajar di
masjid-masjid di Damsyik, Madinah, Kufah, dan Basrah.
Al-Quran juga diletak titik dan tanda serta tanda tanwin dan syaddah. Tugas tersebut dilakukan oleh Nasir bin Asim
Al-Quran juga diletak titik dan tanda serta tanda tanwin dan syaddah. Tugas tersebut dilakukan oleh Nasir bin Asim
Sistem Pengajaran
1.
Pendidikan
secara terbuka di Khuttab dan masjid telah menjadikan rakyat berlumba-lumba
mengejar ilmu pengetahuan
2.
Penyebaran
agama Islam telah meluas dan perlu kepada sistem pendidikan bagi mengajar
penganut-penganut baru agama Islam.
3.
Kemunculan ilmu
falsafah yang menjadi senjata untuk mematahkan hujah orang Yahudi dan Nasrani.
4.
Ilmu sejarah
juga membantu perkembangan sistem pendidikan untuk memahami ilmu
ketatanegaraan, sistem pemerintahan dan pentadbiran serta memahami peristiwa
masa lalu.
D. PENDIDIKAN PADA MASA BANI ABBASIYAH
Institusi Pendidikan
1.
Pada zaman
khalifah Al-Makmun, Baghdad menjadi pusat pendidikan yang masyhur di dunia.
2.
Pada zaman
khalifah Harun Al-Rasyid, di dirikan Baitulhikmah pusat pengajian dan
terjemahan.
3.
Di Kaherah
terdirinya Dar Al-Hikmah. Di Syria wujudnya madrasah Nuriyah Al-Kubra.
4.
Pada tahun 459
Hijrah, sebuah institusi pendidikan tinggi di Naisabur, iaitu Madrasah
Nizamiyyah yang didirikan di zaman pemerintahan Bani Saljuk di bawah pimpinan Perdana
Menteri Nizam Al-Muluk.
5.
Terdapat juga
pusat pengajian yang lebih rendah disekitar Baghdad seperti Khuttab dan tempat
pengajian umum seperti perpustakaan, istana, kedai-kedai buku dan sebagainya
Tenaga Pengajar
1.
Guru dipandang
tinggi oleh masyarakat serta diberi gaji yang tinggi.
2.
Kebanyakan
Khalifah Bani Abbasiyyah mencintai ilmu pendidikan dan kesusasteraan serta
menjadi penaung.
3.
Pada zaman ini
lahir beberapa orang tokoh ulamak seperti Imam Abu Hanifah( 150 Hijrah), Imam
Malik( 178 Hijrah), Imam Syafie ( 204 Hijrah), Imam Ahmad ( 241 Hijrah) dan
lain-lain.
Mata pelajaran yang diajar
1.
Di Khuttab,
diajar menulis, membaca, mengira serta mengaji dan membaca Al-Quran
Sistem pengajaran
1.
Terbagi kepada
dua, iaitu sistem bersekolah dan sistem halaqah.
2.
Murid-murid di
peringkat sekolah rendah menggunakan batu tulis dan pena batu.
3.
Bahan bacaan
ialah Al-Quran, beberapa rangkap syair, dan bahan-bahan yang mudah serta kitab
nahu dan sastera.
4.
Peringkat
menengah, peralatan pengajian lebih moden.
E. MASA PEMBAHARUAN PENDIDIKAN
Tradisi belajar yang telah ada pada masa Nabi terus
berkembang pada masa-masa sesudahnya, dan sebagaimana tercacat dalam sejarah
bahwa puncak kemajuannya tercapai pada masa khalifah Harun al-Rasyid dan
al-Makmun yang berpusat di Bagdad, dan pada masa kejayaan ‘Usmaniyah di Spanyol
dan Cordova yang berlangsung sekitar delapan abad [711-1492 M] (Hasan
Langgulung,1986:13), kemudian sistem pendidikan Islam itu diperluas dengan
sistem madrasah yang mencapai puncaknya pada Madrasah Nidzamiyah yang didirikan
di Bagdad oleh Nizam al-Mulk (Muhammad Munir Mursi, 1975 : 98).
Kemudian dengan runtuhnya dinasti Abbasiyah maka Islam
terpuruk dari kejayaan. Pendidikan yang diselenggarakan tidak lagi mengacu
kepada dan mengantisipasi zaman yang sedang berubah dan bergulir. Umat sibuk
“bernyanyi” di bawah payung kebesaran masa lampau dengan sistem politik dinasti
yang otoriter. Proses penyadaran kembali terhadap tanggung jawab global umat
ternyata memakan tempo yang lama sekali, karena pendidikan yang diselenggarakan
sangat konservatif dalam arti menjaga dan melestarikan segala yang bersifat
klasik. Daya kritis dan inovatif hampir-hampir lenyap sama sekali dari ruangan
madrasah, pondok, dan lembaga pendidikan lainnya di seluruh negeri Muslim.
Dalam pembaharuan dapat dilihat mengenai pendapat
seorang tokoh pemikir Islam, yang berpengaruh dalam pembaharuan Islam yaitu
Fazlur Rahman yang memiliki latar belakang tradisi keilmuan madrasah India –
Pakistan yang tardisional dan keilmuan Barat yang liberal.. Dalam perkembangan
pemikirannya, Rahman, tidak hanya melihat perubahan sistem pendidikan di Turki,
Mesir dan Pakistan tetapi juga melihat percobaan pembaruan yang dilakukan di
Indonesia.
Rahman menilai modernisasi al-Azhar, sebagai sampel
lembaga pendidikan ilmu-ilmu keIslaman, sekalipun telah diupayakan semenjak
abad ke 19, dapat dikatakan tak berubah dalam prosisi intelektual spiritualnya.
Namun menurut Rahman, efek pembaruan pada al-Azhar baru dirasakan dalam
lapangan reorganisasi, sistem ujian, dan pengenalan pokok-pokok kajian baru,
dan tidak dalam kandungan ilmu-ilmu Islam inti seperti teologi dan filsafat.
RIZKI AMALIA
0901055181
Assalamualaikum wr wb
BalasHapusakang teteh, kalau boleh tahu, dapat bahan-bahan darimana sumber-sumber sejarah tentang pendidikan di zaman kekhilafahan dari Bani Umaiyah hingga Abbasiyah tersebut?
Lalu bagaimana dengan sistem pendidikan saat zaman kekhilafahan di pegang oleh Turki Ustmaniyah?
Terimakasih, mohon penjelasannya